A logókra kattintva tekintse meg partnereink hirdetéseit!

E-vélemény

E-vélemény menüpontunkban arról informálódhat a hozzánk eljuttatott e-levelek formájában, hogy egy-egy aktuális kérdésről hogyan vélekednek szakmánk különböző generációjú ismert szakemberei.

2013. 04. 04.
Digitális vs. hagyományos?
Hogyan vélekedik a nyomtatott és az on-line médiumok kapcsolatáról?
Hogyan vélekedik a nyomtatás jövőjéről?
Hogyan változtak az Ön olvasói szokásai az on-line média terjedésének hatására?


Fekete Viktor, termelési és műszaki vezető, Dürer Nyomda

Picit visszarepülve a történelemben a kialakult helyzetet a magasnyomtatás és az ofszetnyomtatás közös éveihez hasonlítanám. Az ofszetnyomtatás 10–15 év alatt teljes mértékben felváltotta a régi, költséges, nagy átfutási idővel rendelkező, drága, környezetet jelenősen terhelő, nagy emberi erőforrást igénylő magasnyomtatást. Nyilvánvaló, hogy a helyzet ennél egy kissé összetettebb. A fejlett nyugati országokban az internet használata arányban van a nyomtatott médiumokkal. Legyen szó könyvről, újságról. Ugyanakkor ez a tendencia országonként eltér egymástól. Az életszínvonal alakulása országonként jelentős változást mutat. A hétköznapi emberek igényeiknek megfelelően prioritásokat állítanak fel. Ezen sorban a nyomtatott médiumok iránti igény sereghajtóként szerepel.

Produktivitását, automatizáltságát tekintve az ofszetnyomtatás és a flexónyomtatás elérte technológiai határát. Határozott fellépő konkurenciájuk a digitális technológia, melybe napi szinten integrálnak újabbnál-újabb innovációs megoldásokat. A nyomtatásnak e tényezőket figyelembe véve van jövője. Egyetlen kérdés, hogy melyik technológia lesz képes kilépni az több évtizedes alapokból, melyik technológia lesz képes olyan újdonsággal szolgálni, amely a teljes nyomdaipari „ágat” átrendezi. IDE IS KELLENE EGY STEVE JOBS?

Egy kedves volt tanárom példájával tudnám a kérdést legjobban véleményezni, mely így szól: „Ma a New York Times vasárnapi számában annyi információ van megjelenítve, mint az 1800-as évek végén egy egész évben.” Ezt az eltérést mindenki el tudja képzelni. A napi szinten változó adatok mennyiségét kizárólag az internet segítségével lehet követni (vagy azzal sem), a nyomtatott média erre képtelen, minimum 24 órás késésben van. Ez elegendő idő ahhoz, hogy valami pont ne sikerüljön. Nálam jelentős változást hozott az internet kora, de egy dolog biztos, a könyvekről és az újságokról nem fogok lemondani soha.



Burger László

A nyomdászat mindent megtett területének elektronikus fejlesztéséért. A fényszedés, klischografok, vezérlések stb. Az elektronika lendülete ma már sokkal nagyobb mint a nyomdászaté. Az on-line médium lehagyja a már terjesztési gondokkal küzdő lapgyártást, postát, könyvkiadást. A nyomdászat egyetlen túlélési lehetősége a speciális igények kiszolgálása. Kis példányszám, érdekes és értékes könyvek, könyvkötészet, csomagolás stb.

A nyomtatás az információterjesztés egyeduralmát elvesztette. De mindkettő csak eszköz a tudás terjesztésében. Megmarad a nyomdászat a felnövő on-line médiumok mellett.

Kényszer hatására: a könyvek folyóiratok igen drágák lettek, a napilap terjesztése akadozik. A tartalom rovására mindent elöntő hirdetések elől az olvasó menekül. Az on-line médiában megvalósítható a szelektálás.



Schuck István

Én úgy látom, hogy jól megfér egymás mellett és szerintem egyik sem szorítja ki a másikat a piacról. A nyomtatott termékek "varázsát", mikor kinyitok egy könyvet és érzem a friss papír illatát olvasás közben, vagy kézbe veszek egy művészien kivitelezett díszdobozt, vagy kinyitok egy magazint, nem pótolhatja semmi. Szerintem az online média térhódítása addig tart, amíg az információkat az internetről ingyen lehívhatják. Ezt jelenleg a kiadók a nyomtatott sajtóból keletkező nyereségből finanszírozzák. Ennek megszűntével fizetni kell az információért. Ettől az időponttól kezdve sokan meggondolják, mit használnak nyomtatott könyvet, folyóiratot, újságot vagy internetet. A másik érv a nyomtatott média mellett az, ha rádöbben az emberiség, hogy a gyorsan avuló gépek, berendezések tárolása, megsemmisítése többszörös környezetszennyezést okoz, mint a nyomdaipar.

A Guttenberg Galaxis volt, van és lesz. Talán nem olyan súllyal, mint a 2000 évek elején. Átalakul a kor követelményeknek megfelelve. De mindig szükség lesz szép könyvekre, a könyvolvasás hangulatához, amely csodás hangulatot ad a gyerek-szülő kapcsolathoz. A különféle termékek eladhatóságát elősegítő szép csomagolóanyagokra, vagy a friss papír illatát biztosító szép folyóiratokra is még hosszú távon igény lesz.

Mivel az internet nálam csak a szükséges rossz szerepét tölti be, az olvasási szokásaim nem változtak, talán már a koromból adódóan sem. Rendszeres újságolvasó vagyok és maradok. Nagyon sok érdekes folyóiratot, magazint olvastam és fogok olvasni, és a nagy szerelmem a könyv továbbra is az életem része marad.



Földvári Szilárd

Az internet napjainkban már nem egy félelmetes és mindent elsöprő erő, szervesen hozzátartozik az életünkhöz. A nyomtatott média azonban számos esetben bizonyította életképességét és szükségességét (egy nagyon egyszerű példa: a strandra sem visszük ki drága laptopunkat, hanem inkább veszünk egy újságot, vagy egy könyvvel lazítunk). A nyomtatott médiumok szűkültek ugyan az online média folyamatos fejlődésével, térnyerésével, de még mindig igény van rájuk. Jelenleg a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy hogyan képesek kiegészíteni és erősíteni az online kommunikációt. Alapvetően ez a túlélésük kulcsa.

Mint minden gyártási technológiának a nyomtatásnak is illeszkednie kell a piaci körülményekhez. Véleményem szerint amennyiben képes időben reagálni a változó igényekre, abban az esetben hosszú távon fennmarad. A digitális technológia fejlődésével ma már nem jelent problémát a rövid átfutási idő, a személyre szabott, vagy változó tartalom. A jövő nyomógépei teljes mértékben digitalizáltak lesznek. Az inkjet, illetve hibrid technológiák átveszik a tradicionális nyomógépek piacának jelentős részét, ezzel párhuzamosan kiszélesítik a nyomtatási/nyomdai szolgáltatások lehetőségeit. Vagyis a jövő komoly változásokat és kihívásokat tartogat a nyomtatás számára.

Ma a legtöbb médium fő vetélytársa és konkurenciája a rohamosan fejlődő internet. Segítségével tölthetünk le zenét, hallgathatunk rádiót, nézhetünk filmeket, visszanézhetjük a tv-műsorokat, gyakorlatilag bármilyen nyelven és bármilyen témában olvashatunk, mintha újságok ezrei lennének előttünk. Ezen médiumok együttes elérése természetesen hatással van olvasói szokásaimra, mivel így gyorsan, egyszerűen jutok széles körű információhoz. Ugyanakkor pont az információ dömping miatt a tartalom nagy részét nem tudom megnyitni, elolvasni. Ha könyvet, újságot veszek a kezembe, akkor már egy szűrt tartalmat kapok, ami az én igényeimhez igazodik: kedvelem a szerzőt, hitelesnek tartom az újságírót, azonosulni tudok az újság szemléletével. Ezért sem mondanék le a hagyományos, nyomtatott termékekről!





Vissza a főoldalra

ÍRJON NEKÜNK

Név:
E-mail:
Üzenet:

Copyright 2013
Üzemeltető: Print Consult Kft.
Design & codes: Venturi

FAQJogi nyilatkozatAdatvédelem